Gratulerer Bergen

Gratulerer Bergen

Gratulerer bergen

Dette er et utrolig viktig steg i riktig retning for Bergen. Mye klaging har vært om dette er for dyrt eller hvorvidt det var demokratisk å bygge den. Nå er jo demokratiargumentet rimelig søkt siden den har vært flere valg siden den ble foreslått første gang i tillegg til at avstemningen i stortinget var rimelig klar.
Skal man bygge kollektivtransport og infrastruktur for fremtiden kommer det til å koste. Men jeg kan garantere dere at det kommer til å koste langt mer hvis man ikke gjør noe med det. Man kan ikke bygge enda flere veier med den tro at man blir kvitt problemet. Det hjelper noen år, men så er man tilbake til utgangspunktet. Bergen og byene i landet vil drukne hvis frp får viljen sin i en slik politikk.
Uansett gratulerer så mye Bergen.



7 kommentarer

Elisabeth

03.03.2006 kl.14:40

Gratulerer med ny bybane!- Får prøve å ta den hvis jeg kommer til Bergen igjen.

Martin

03.03.2006 kl.15:28

Gratulerer, Bergen!

Conad

03.03.2006 kl.22:35

Dette blir bra, og her kan Bergen bli ett forbilde for andre byer....

Conad

03.03.2006 kl.22:35

Dette blir bra. Her vil Bergen bli ett forbilde for andre byer....

Mathias

04.03.2006 kl.11:52

Endelig får man si. Dette har jeg ventet på i 25 år siden de første spede diskusjoner om bybane i Bergen startet på 1970-tallet. Nå kan vi konsentrere oss om å diskutere hvor traseen skal ligge etter at bybanen til Flesland er ferdig. I denne forbindelse er jeg ikke helt enig i hvordan bybanekontoret har planlagt den vestlige trasé til Loddefjord. Denne traséen går fra Loddefjord via Fyllingsdalen, Bønes, Fjøsanger og til sentrum. Greit nok å ha en trasé i denne retningen, men det må også bygges en trasé fra Loddefjord langs E-555 via Lyngbø/Laksevåg og til sentrum. Altså mer i rett linje fra Loddefjord. Grunnen for dette er at den planlagte traseen via Fyllingsdalen osv. vil medføre en tredobling av reisetiden fra Loddefjord til Bergen sentrum i forhold til dagens busser som tar ca. 10 minutter fra Loddefjord terminal til Festplassen, mens en bybane via Fyllingsdalen osv. vil nok bruke rundt 30-40 minutter. På en annen side vil det jo bedre kommunikasjonene denne veien, som i dag er plaget av mye kø om morgningen fordi det er mange som arbeider i Sandsli og Kokstadområdet. Derfor må begge deler bygges; både den planlagte traseen via Fyllingdalen og en trasé fra Loddefjord langs Sotraveien (E 555)via Lyngbø / Laksevåg og til sentrum enten i tunnel gjennom Damsgårdsfjellet eller rundt Kringsjå. Men i tunnel vil være best da det vil gå adskillig raskere fra Loddefjord til senntrum. Muligens burde man satse på en mer hurtiggående bybane fra Loddefjord til sentrum, da en bybane vil ha noen problemer å konkurrere mot bussene. Antall stopp fra Loddefjord Terminal til sentrum er bare 4 stopp på en strekning på ca. 10 km. Dette betyr at det skulle ligge til rette for en fart langt over 100 km / t. Derfor bør et hurtiggående bybane system utredes på denne strekningen. Mijøgevinsten vil jo være at det i dag ofte går 3 busser samtidig fra sentrum til Loddefjord. Med en hurtiggående bybane kunne man ta like mange passesjerer som 3 bussser, og vel så det, og med en kortere reisetid. Dette vil jo klart gjøre bybanen mer attraktiv enn bussene. Hva syntes dere om dette?

geir

15.04.2010 kl.23:04

hva skal loddefjord med bybane nå det tar 10 min til byn med buss ?

Trond Wathne Tveiten

15.04.2010 kl.23:29

geir:det komemr til å komme en økt fortetning pluss enda mer økt trafikk. derfor er det å være føre var utviklingen som er uengålig.

Skriv en ny kommentar

Trond Wathne Tveiten

Trond Wathne Tveiten

37, Skien

Opprinnlig fra Skien, men er nå bosatt i Bergen. Har vært aktiv i venstre og unge venstre i mange år. Har hatt flere verv både på lokal og nasjonalt nivå. Er ute etter å forandre verden til det bedre hvis det lar seg gjøre.

Trond Wathne Tveiten

Promoter siden din også

Kategorier

Arkiv

hits