Betyr kåringer eller sonitus egentlig noe som helst??

Det nærmer seg snart mitt to års jubileum som blogger og jeg har gjennom den tid vært med i en rekke inntresante debatter. En del mindere inntresante, men såkalt anonyme frpere kan man ikke forvente seg stort av.
Det som fasinerer meg er enkelte sin oppfattning av såkalte kåringer. Hvem er kulest, hvem er best, hvem er i sonitus osv osv. Hvorfor er dere så opptatt av dette?? Hvem har gitt sonitus et slikt adelsstempel at hva de oppfatter som kvalitet er kvalitet?? Hvem har gitt enkelte retten til at deres kåringer betyr å mye her inne?? Og sist, men ikke minst hvorfor skal vi bry oss??

Når jeg startet med bloggingen var det utelukkende fordi det var et fasinerende verktøy som var enkelt å bruke. Selvfølgelig har jeg brukt tid på å gjøre bloggene mine oversiktelige og bedre, men ikke for å nå toppen av super liste. Verken kåringer eller sonitus betyr egentlig noe som helst. Det du har på hjertet på dine egne vilkår er det viktigste og ikke hva en liten selvutvalgt gruppe oppfatter som kvalitet.
Nå vil enkelte sikkert kalle meg for sutrete, sjalu og bitter fordi jeg ikke aldri har vært i nærheten av noen av de tingende jeg her kommenterer, men det får så være.
Jeg skriver dette fordi jeg ønsker at blogggere skal gi litt mer faen og finne sin egen stil uavhengig av både kåringer og tnevnelser.

25 kommentarer

Sissel

03.11.2006 kl.10:40

Fasadeblogging er utbredt Trond, det har jeg også lagt merke til, men det er også mange flotte blogger "der ute" - det er bare så synd at mange av dem er litt utilgjengelige fordi folk ikke helt forstår dette med Bloggrevyen/bloggarkivet. Da er det godt å ha noen andre aktører som velger ut blogger for oss - gir oss bredde og kvalitet. Vel, det funker i teorien. I praksis er det ikke alltid det fungerer så godt. Gode poster kommer ikke inn av grunner man bare må gjette seg til, noen blogger er alltid representert uavhengig av kvalitet (kan det synes som) ... jeg syns ikke at det fungerer som det skal, for det er ikke DER jeg finner de mest interessante postene. Jeg tenker som så at jeg kan gjøre litt. Ved å bruke bloggrollen og lenke opp de bloggene jeg mener det er verd å ta en kikk på, og aller helst de som er litt utilgjengelige, fordi de fortjener å bli lest. Og sett. Kåringer har liten funksjon når man skal måle kvalitet. Den kan gi en pekepinn, men den fanger altfor få og er altfor farget av kameraderi - man må jo lese bloggrevyen/bloggarkivet for å få med seg disse kåringene og gi en stemme, ikke sant? Og de som listes opp der er jo ofte de samme - og det er jo ikke til å unngå at man over tid får et forhold til hverandre. Så jeg er enig med deg Trond. Jeg ser mye fasadeblogging og tenker at det skulle vært hyggelig å lese mer av det som ikke er så farget av strebingen etter klikk. Det er endel lyspunkt. Jeg leser forresten din blogg - som du skjønner :)

Hans Petter

03.11.2006 kl.10:57

Kåringer og denslags betyr selvsagt relativt lite i den store sammenhengen, men å få en bloggpost trukket fram på eksempelvis Sonitus er jo et hyggelig hint om at det er noen der ute som synes at du har skrevet en bloggpost som flere bør oppdage. Og å bli anerkjent i en eller annen kåring er også hyggelig, selv om selve kåringen er aldri så ubetydelig. Men som du sier er blogging i bunn og grunn bare et enkelt publiseringsverktøy som gjør at hvem som helst kan publisere hva som helst. Og innerst inne skriver nok de fleste mest for egen del...

Hjorthen

03.11.2006 kl.11:46

Svaret på det må vel ganske enkelt være nei? Kåringer betyr strengt tatt ingen ting, selv om det engasjerer og selvsagt er morsomt for dem som blir trukket frem. Sonitus betyr heller ikke stort. Vi har nok en del lesere, men vi genererer ikke all verden med trafikk for dem som havner hos oss. Vi stiller oss jo lagelig til for hogg når vi tar på oss oppgaven med å være et filter, og har så langt fått merkelig lite pepper. Det betyr kanskje at vi betyr enda mindre enn vi tror?Men vi har nå aldri selv tatt på oss noe adelsmerke. At våre vurderinger er subjektive er det ingen tvil om. Jeg håper jo, og tror, at folk tar det som en hyggelg anerkjennelse å få en av postene sine plukket ut. Uten at det skal være noen nedvurdering i å ikke bli plukket ut.Men vi har da plukket innlegg fra deg ihvertfall et par genger tror jeg? Har vi ikke det da?

Trond

03.11.2006 kl.19:47

Sissel. Når du sier det sånn å er det nok et poeng. Frykten min går på at bloggere skal bli så opphengt i kråingerog utnevnelser t den fire rollen bloggingen skulle ha forsvinner. Hyggelig at du leser bloggen min, jeg leser foresten din også, beklager at jeg har vært lat med å kommentere. Hans Petter: Jeg e rikke imot Sonitus og så klart at dete r hgyggelig å få klapp på skulderen. Å vinne en kåring hadde sikkert også vært hyggelig. Mne jeg har fporhold til dette som jeg har med VG listen og P4. Fordi du har vært god nok til å komme inn på disse kanalene sier det at det kke finnes god musikk der vute. Viser det nøvendigvis bredde og kvalitet. Hjorten: Jeg er ikke ute etter deg eller sonitua, jev ville bare at folk kke burde henge seg alt f\or mye opp i slike vektøy so'm dere lager. For selv om dere velger bredt og bra er det ikke alltid nok, så derfor var det like mye en oppforing til folk å lese andre steder og lete selv etter godbitene. I tillegg til at de heller bør tenke på å skrive hva de selv vil og ikke la det å komme i sonitus være hovedmålet.

Trond

03.11.2006 kl.19:47

Foresten Hjorten jeg har aldr vært på trykk hos soitus så vidt jeg vet. knuurr

Hjorthen

03.11.2006 kl.19:57

Jeg var overbevist om at vi hadde plukket fra deg i hvertfall en gang, men jeg prøvde å sjekke og kunne ikke finne noe så du har nok rett. Vi må nok skjerpe oss!Men du har jo rett. Hvem var det nylig som skrev om det der med at "content is king"? At innholdet er det viktigste? Kan det ha vært Cory Doctorow på Boingboing? Han konkluderte vel med at det ikke forholdt seg slik, det var ikke innholdet som var kongen, det var konversasjonen. Og det tror jeg det er mye riktig i. (Ikke at innholdet er uvesentlig altså) Poenget med blogging er jo ikke å vinne kåringer, og egentlig er det vel ikke så viktig eller så stor forskjell på om man har ti eller tusen lesere heller?

Bønna

04.11.2006 kl.01:46

Hei Trond, du må fortsatt stå på. Ingen har fasiten på hva som er en god blogg. Lesetall kan gi en pekepinne, men å ha mange lesere betyr ikke at produkter er godt. Riksavisene er gode eksempel på det. Stå på!Jeg leser forresten Sonitus, både når jeg blogget og når jeg ikke gjorde det. Jeg er leser fordi jeg er glad, litt forelsket i Hjorthen,

Trond

04.11.2006 kl.12:18

Hjorten. Pokker du er dyktig, For å være ærlig, jo jeg håper selvfølgelig på flere lesrere og ti tusen er bedre en tusen. Men jeg selger ikke sjelen min eller gå bort i fra min kjerne for å gjøre det. Bønna: Ta det med ro jeg kommer på ingen måte til å lkegge inn åren. Tvert imot kommer jeg til presentere en rekke nye oevraskelser i mitt bloggunivers fremover. Det kommer jo selvfølgelig an på når blogsoft skal få ut fingeren å komme med den nye oppgraderingen som de har lovet veldig veldig lenge.

Esquil

04.11.2006 kl.15:42

"Hvem har gitt enkelte retten til at deres kåringer betyr å mye her inne??" Det du prøver å si er at en vanlig blogg ikke har rett til å arrangere en kåring, og sonitus har ikke noe med å trekke frem enkelte og dysse ned andre, alle har å holde kjeft?Tror du overvurderer kåringer (hvor mange snakker vi om, egentlig?) og sonitus. Det som påvirker folks blogging mest er trefftellerne. Og om man blir påvirket til å heve kvaliteten på bloggen, selv om det er etter sonitus' eller andres kvalitetsmål, må da det være bedre enn at man lar seg påvirke til å poste falske innlegg om kåre conradi?

bza

04.11.2006 kl.16:22

Jeg følger ikke med på Sonitus, og har heller ikke merket at noen har "jaget" for å komme inn der. Men uavhengig av dette er jeg ikke i tvil om at både tjenester som Sonitus og kåringer gjort av andre bloggere aspirerer til høyere kvantitet og kvalitet på norske blogger. Samtidig er det viktig at de som ikke er ønsket i slike sammenhenger har et utstillingsvindu gjennom tjenester som Bloggarkivet/Bloggrevyen. Alt i alt er vel derfor bloggeNorge velbalansert og for alle.

Sexy Sadie

04.11.2006 kl.16:32

Ja, ja, sjeldent på Sonitus, ikke med i betrakning i kåringene, hvorfor gidder jeg å blogge. :ler:Svaret er først og fremst fordi bloggingen gir meg et kick i seg selv og så kommer leserne og kommentarene i andre rekke.

Hjorthen

05.11.2006 kl.00:32

Bønna: Så søt du er;-)Trond: Jeg prøver ikke å late som om jeg er upåvirket av lesertallene mine, for det er jeg langt i fra, jeg vil gjerne bli lest. Men det er mosommere å skrive for ti lesere som kommenterer enn for hundre som ikke gjør det. Det er det sosiale, konversasjonen, som gjør at jeg finner bloggingen verdt å bruke tid på. BZA: Nei, jeg tror heller ikke det er mange, om noen, som jager for å bli plukket av oss. Folk skriver vel det de har lyst til, det de føler gir respons, eller hva det nå måtte være uavhengig av hva Sonitus driver med. Hadde vi vært en garantist for hundre treff hadde det kanskje vært annerledes, men vi er ikke helt der for å si det slik:-)

Trond

05.11.2006 kl.02:02

Esquil> Jeg har da aldri sagt noe som helt om retten til folk [ arrangere k[ringer, hvor fo[r du det ifra__ Du m[p arrangere s[ mange k[ringer du bare vil, men jeg har da rett til [ mene noe om det. Jeg overvurderer inntet, men jeg prøver å komme med noen ord for å ungå det jeg kmener er ferd med å bli en trend bland enkelte. Det er sikkert godt mentt mye av det, men godt ment er ikke alltiud nødvendigvis bra. Hva hadde egentlig Conradi saken med dette å gjøre??bza: Du har et poeng, men innlegget mitt var ikke ment som n motstand mot sonitus, langt der ifra. La meg ta et eksempel: jeg syntes det et fælt hvis mennesker sin musikksmak kun baserer seg på vg listen, men jeg mener ikke dete r faslt av folk å lytte til musikk fordi den har vært der. Sontus er sikekrt en fin ting, men hvis filk henger seg så mye opp i den og det er det som kommer på trykk der som blir en gjeldene standard kan mange gode ideer og tanker gå tapt på veien. dette syntes jeg ahdde vært meget synd. Sexy Sadie: Der er vi to. Jeg får alltid et lite kick når jeg ser du har lagt ut en ny post. Hjorten: Absolutt, men jeg skriver hva jeg skriver uavhengig om jeg får kommentarer eller ikke. Medn det hdde selvfølgelig alltid vært koseligere å fått flere. Kanskje hvis jeg vinner en kåring får jeg det??

Hjorthen

05.11.2006 kl.04:46

Nja. Jeg har jo vært så heldig å vinne en kåring, men etter et lite boost i besøkstallet akkurat mens det sto på så falt nå statcounteren fort ned på vanlig nivå igjen, og jeg kan vel ikke si at jeg vant noen nye kommentatorer på det.Så det var morsomt, og kjekt med skryt naturligvis, men jeg vil vel ikke egentlig påstå at det var så veldig viktig.

Esquil

05.11.2006 kl.10:29

Conradisaken førte til en del innlegg av denne typen:http://betty42.blogspot.com/2006_11_01_betty42_archive.html#116247854773014173Vi ser også iblant innlegg hvor bloggeren skriver f.eks. FITTE som overskrift, poster det på bloggrevyen, og innholdet er "Sånn, nå fikk jeg opp besøkstallet".Dette gir tellertreff. Men jeg skal love deg at de ikke blir plukket ut til sonitus. Betty skriver åpent om kreftsykdom, og det fikk henne nominert til kåringen. I tillegg poster hun en del innlegg som bare er ment å sikre treff, folk tenker ikke 'jøss så bra' når de klikker på slike innlegg, ingen blir nominert for det. Skal man ha kåringer og sonitus som motiverer Betty og andre til å satse på kvalitet, eller skal man ikke ha det og slippe treffhoreriet løs?Sissel blander kortene. Å blogge for treff er noe helt annet enn å blogge for å bli plukket ut til sonitus eller vinne kåringer (Som jeg tviler på at mange gjør, det var såvidt jeg registrerte ingen kåringer på nesten ett år før min). For å havne på sonitus kreves innsikt i det du skriver om. Det er ikke fasadeblogging, det er det diamentralt motsatte, det er substansblogging. Jeg beklager, men utover den grunnen du antyder selv, misunnelse, skjønner jeg oppriktig ikke poenget med kritikken.

Trond

05.11.2006 kl.13:22

Esquil |> gartulerer enten forst[r diu ikke eller forstå, men jeg skjønner at enkelte må ha det inn med teskje. Jeg er verken drevet av missunelse eller ondskap når jg skrev innlegget. Jeg skrev det fordi jeg ønsker at folk skal legge kåringer og sonitus i andre rekke når de skriver. Jeg ønsker de skal finne den ærlige og diorekte stemmen de har inne i seg selv og ikke drevet av et ønske om å bli goodkjent innfor andre sine kriterier.

Esquil

05.11.2006 kl.13:55

Da burde du linket til disse du mener legger kåringer og sonitus i første rekke når de skriver. Ellers faller jeg fort for fristelsen til å tro at disse herskarene bare eksisterer i ditt eget hode. Jeg har ikke samme inntrykk av bloggeverden som du.Sonitus er et stort gratisarbeid utført mye for å promotere andres blogger, og det skal man vise takknemlighet og respekt for.Jeg tror ikke du er drevet av ondskap. Du har mange bra innlegg i denne bloggen, og hvis du nektet militæret er du, som du antyder, smartere enn meg. Men selv smarte folk kan ha en dårlig dag :)

Trond

05.11.2006 kl.13:59

Jeg tror før du kritisrer at du faktisk bør vite hva jeg skriver om. Jeg har aldti rakket ned på sonitius eller kåringer, jeg bare er bekymret at disse skal bety absolutt alt. Hvis du ikke er enig i det greit nok,Når det gjelder militæret så feiget jeg ut med å gå i siviltjeneste.

Esquil

05.11.2006 kl.15:25

"Verken kåringer eller sonitus betyr egentlig noe som helst."Men OK. Vi får heller være enige om å være uenige. Og siviltjeneste er ikke feigt, det er lurt.

Trond

05.11.2006 kl.15:52

Kan skåle for den. Jeg mener faktisk at den siviltjenesten jeg hadde var langt mer nyttig for samfunnet enn fem år i forsvaret

Sexy Sadie

05.11.2006 kl.21:19

Ja, ja. Tror ikke Bloggopolis kommer til å velte av sine grunnvoller pga noen av våre blogger. Synd, men sant. En ting som vi alle bør ha i hug, er at man faktisk selv må ha seg ut å kommentere i folks blogger for å få kommentarer selv. Føler man ikke at man "får noe i gjen", så kommer man etterhvert ikke tilbake.

Trond

06.11.2006 kl.01:10

Jeg føler meg skyldig på det feltet. Men du har absolutt rett

Sissel

11.11.2006 kl.03:23

Esquil"Sissel blander kortene. Å blogge for treff er noe helt annet enn å blogge for å bli plukket ut til sonitus eller vinne kåringer (Som jeg tviler på at mange gjør, det var såvidt jeg registrerte ingen kåringer på nesten ett år før min). For å havne på sonitus kreves innsikt i det du skriver om. Det er ikke fasadeblogging, det er det diamentralt motsatte, det er substansblogging."Du har rett mht en ting, og det er at det å blogge for klikk ikke nødvendigvis er det samme som å få poster inn på Sonitus. At jeg trakk en vag parallell der var mer det at det er ikke til å unngå at det eksisterer klikk-blogging, slik jeg tolker det. Altså. Jeg støtter arbeidet Sonitus gjør og jeg vet alt om utfordringene dere står ovenfor i et sånt frivillig arbeide. Man kan ikke, som frivillig ubetalt tjeneste ha ressurser til å sjekke alle poster som blir lagt ut, man kan ikke komme igjennom alt og "se" alt - det er virkelig helt forståelig. Og det er i den sammenheng jeg tror det er lettere for "etablerte" bloggere å komme inn enn andre mer usynlige. Men som jeg sa lengre opp - her må vi andre ta mer ansvar. Linke opp de bloggene vi mener andre bør kikke på. Dere som plukker ut postene lærer dere å "kjenne" bloggere over tid, dere kjenner igjen skrivestil, tilnærmelse til tema - og når man holder dette opp mot det skjønnet som dere må bruke så er det lett å tenke at det er endel som kan bli favorisert. På den annen side, sånn er bare. Alt som er basert på skjønn bærer med seg den risikoen av å gjøre feilvuringer, overse osv. Jeg skal forsøke å komme til poenget :) Med fasadeblogging så mener jeg folk som blogger for klikk. Folk som er bevisste på at ved å skrive "puppe", "fitte", "pikk" i overskriften, så øker du klikkraten og du havner antagelig på topp 10 på bloggrevyen. Jeg har kikket på Sonitus noen ganger og vet at dere ikke har slike kriterier- jeg mener å se at dere har mye høyere kvalitetskrav enn som så, så jeg blander egentlig ikke kortene. Jeg skjønner jeg hva Trond sier når han formidler et hjertesukk, fordi det blir litt feil når målet med å skrive er å få høyest mulig klikk. Målet med å skrive må jo først og fremst være at man har noe på hjertet som man vil kommunisere ut - eller ... det er jo der man håper lista skal ligge. Hvertfall jeg. Det er da jeg liker å lese andre mennesker. Å skape sensasjoner, å bli lest av mange handler jo bare om teknikk ... gjør noen analyser på hva som leses og klikkes på på nett, så er du der. Men det er synd hvis det skal bli sånn. Men folk gjør jo som de har lyst :)

Betty Johnsen

12.11.2006 kl.21:49

Esquil!Joda, jeg er knallgod på å ta kritikk. Og ser hva du sier. Forsvaret mitt på dette er at jeg la ut "et vanlig bilde"av Kåre og Mariann, for å trigge de som vil ha det andre. Men som gammel punker og anarkist og en person som er god på å dele ting som betyr noe, så gir jeg egentlig en god dag i disse klikkene. Jeg opplever ikke sjøl at jeg styrer ut av min egen kurs, for det har jeg ingen nytte av. Men det hender jeg blir så irritert på bloggere som går langt ut over folkeskikk og rettigheter, at jeg må bare skrive at de "suger" og det synes jeg at folk skal se at jeg mener.Så hvis dette diskvalifiserer, så gjør det det. Jeg kan leve med det, helt sikkert :-)Betty

Esquil

18.11.2006 kl.16:23

Var ikke ment som kritikk av deg spesielt, betty, jeg trengte et eksempel og plukket et av ca ti lignende innlegg på bloggrevyen den dagen.

Skriv en ny kommentar

Trond Wathne Tveiten

Trond Wathne Tveiten

37, Skien

Opprinnlig fra Skien, men er nå bosatt i Bergen. Har vært aktiv i venstre og unge venstre i mange år. Har hatt flere verv både på lokal og nasjonalt nivå. Er ute etter å forandre verden til det bedre hvis det lar seg gjøre.

Trond Wathne Tveiten

Promoter siden din også

Kategorier

Arkiv

hits