Chavez hedret i Iran

Chavez hedret i Iran

For ikke lenge siden var det Hvit-Russland. denne gangen er det gladgutten i Iran som får besøk. Jeg er spent på hvem som blir den neste. Kanskje diktatoren av Nord-Korea?? Hvem vet??
Uannsett skal det bli inntresant å se hvor lenge deler av venstresiden kommer til å fremstille mannen som den ultimate frihetshelten.
Det tok enkelte nesten 30 år å forstå at Pol Pot og Stalin ikke var bra gutter. Men de kan vel om 30 år skylde å det samme som mange ledende akpere gjør i dag, nemlig ungdomsynder.

19 kommentarer

Stian Oen

06.08.2006 kl.16:00

Til orientering er det landene Argentina, Hviterussland, Russland. Quatar, Iran, Mali og Vietnam som er landene Chavez besøker på sin rundreise.Har du forøvrig en link eller referanse til der Chavez er fremstilt som "den ultimate frihetshelten"?

Trond

06.08.2006 kl.16:19

Nå er ikke akrkivet mitt på denne datamaskinne. Men han har fått meget positiv omtale av deler av venstresiden ( jeg sa ikke alle )

Stian Oen

06.08.2006 kl.16:32

Nei, det du sa var at han er blitt femstilt som den ultimate frihetshelten, noe jeg gjerne skulle sett underbygget med konkrete henvisninger.

Trond

06.08.2006 kl.17:00

Sv sender gratulasjons til Venezuelas president Hugo Chavez - som har en serie brudd på menneskerettighetene på samvittigheten. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=288197Vi hilser Chávez Bolivariske revolusjon i Venezuela, den suksessfulleVerdensungdomsfestivalen i Caracas, og Uruguay KPs store seier ivalget sammen med andre progressive kreftehttp://www.friheten.no/iriks/2005/11/04/alternativ.htmlHer er noe. Mer underveis. Mange av linkene jeg satt meg var plutselig døde. Pusigg det der.

Stian Oen

06.08.2006 kl.17:51

La meg gjenta enda en gang: Det jeg er nyskjerrig på er når og av hvem han er framstilt som "den ultimate frihetshelten".Ikke positivt omtalt. Ikke gratulert. Ikke hilset.Jeg er fullstendig klar over at Chavez er omtalt av personer og miljøer på venstresiden en hel rekke ganger de seinere årene, og at disse omtalene ikke sjelden har vært positivt ladede. Er du kritisk til dette bør du i så fall skrive at du er kritisk til dette, og grunngi.Men det du skrev var at han er fremstilt som "ultimat frihetshelt". Det er dette jeg lurer på om du kan underbygge.

Trond

06.08.2006 kl.18:16

At jeg er kritis er vel ingen nyhet etter han møte med diktatorer. I iljøer på venstresiden har han blitt beskrevet som en helt for de han er mot Usa og vil ha en slags form for sosailitisk revlusjon. det at fyren bryter menenskerettigheter ser ut til å være underordnet så lenge han er imot Usa. At Sv sender gratulasjonser til en slik person bør man stille seg kritisk til. Hvorvidt man ha brukt ord som den ultimate frihetshelten er vel revnende likegyldig . de fleste som leser denne posten forstå poenget.

Stian Oen

06.08.2006 kl.18:34

Hvis de fleste som leser posten forstår poenget vil det være synd. Det er en nokså klar distinksjon mellom å uttale seg i positive ordelag om avgrensede forhold kontra å stille seg ukritisk hyllende. Den distinksjonen oppfatter jeg at du dessverre ikke gjør.

Knut Stian Olsen

06.08.2006 kl.18:56

Meningsløs kverulering av mangel på bedre argumenter Stian...

Stian

06.08.2006 kl.19:17

Meningsløs kommentar, Knut Stian. Hva vet egentlig du om hva jeg ønsker å få frem med det du kaller "kverulering"?

Martin

06.08.2006 kl.19:23

Dette blir for barnslig. Stian Oen henger seg opp i at Trond bruker feil ord om Chavez, noe som forsåvidt stemmer. Hadde jeg vært Trond hadde jeg skiftet ut ordet, men samtidig; Poenget med artikkelen var ikke det ordet Trond brukte men snarere det flaue med at venstresiden hyller nærmest ukritisk sosialister som driter i menneskerettigheter og mennesker de ikke er enige med.

Stian Oen

06.08.2006 kl.19:33

Men det er jo nettopp poenget, Martin! Kritiser gjerne venstresida, men vær nå for guds skyld noenlunde distinkt i kritikken. Det er svært, svært vanskelig å vite HVA man egentlig er kritisk til ved venstresidas uttalelser om og synspunkter på Chavez, når formuleringer som ble brukt i Tronds post benyttes. Bør eksempelvis jeg føle meg truffet, fordi jeg i en del sammenhenger har uttrykt at jeg synes Venezuela er et spennende land å følge med på for en sosialist? Eller omfatter Tronds kritikk utelukkende enkeltpersoner som drar den litt langt, og direkte hyller Chavez? For oss som kanskje, kanskje ikke rammes av kritikken er dette faktisk nokså avgjørende presiseringer for å kunne føre en noenlunde oppegående debatt om venstresidas forhold til sosialistiske regimer rundt om i verden, og derfor ganske langt fra barnslig og kverulering.

Knut Stian Olsen

06.08.2006 kl.19:50

Meningsløs kverulering fordi man bruker kveruleringteknikker for å få fokuset vekk fra fakta, nemlig venstresidas lefling med diktatorer.

Stian Oen

06.08.2006 kl.19:56

Nei; kun et forsøk på å få klarhet i 1.) hva kritikken substansielt består i, og 2.) hvem kritikken konkret er ment å ramme.Ærlig talt litt skuffende å ikke få seriøse svar.

Øyvind, Mechelen

06.08.2006 kl.20:32

"Meningsløs kverulering fordi man bruker kveruleringteknikker for å få fokuset vekk fra fakta, nemlig venstresidas lefling med diktatorer."Vas. Stian Oen har faktisk et svært godt poeng. Du skal lete hardt og lenge for å finne folk på venstresida som ser på Chavez som "den ultimate frigjøringshelt". Grunnen til det er at folk på venstresida, tross i hva ryktene sier, ikke er fullstendig idioter. Du skal til og med lete en stund for å finne noen som hyller Chavez, selv om de finnes. Når man snekker om venstresida på denne måten er det tegneserievenstre man forholder seg til; kanskje fordi den er enklere å argumentere mot. Men du trenger ikke lete lenge for folk som liker mye av det Chavez har gjort, og for å finne folk som har gratulert ham med valgseire. Er det å lefle med diktatorer? Er Chavez en diktator? Det må du lenger ut på jordet (altså høyresida) med. Er han en leder jeg har noen tiltro til (og for de som måtte lure, jeg er solid plassert på venstresida, selv om jeg først og fremst identifiserer meg som grønn)? Nei.For det første er jeg generelt skeptisk til tidligere kuppmakere. For det andre har Chavez tidvis opptredt autoritært, om ikke diktatorisk. For det tredje misliker jeg hans variant av anti-amerikanisme, som innebærer at han koseprater med kødder som Ahmadinejad og Lukasjenko. For det fjerde synes jeg at han har bidratt til en polarisering i Venezuela som er ganske tragisk, og dermed har spilt rett i hendene på en del av høyresidedrittsekkene i det landet. Jeg ser med andre ord ikke på Chavez som "den ultimate frigjøringshelt", jeg liker ikke mannen og jeg har aldri hyllet han (men på dilettant.no publiserte jeg artikler kritisk til ham før antichavismen på høyresiden for alvor tok av. Jeg var, og er, i stor grad på linje med det Liv-Kari d'Agostini skriver her: http://www.dilettant.no/index.php?page=vis_artikkel&ArtID=143)Og likevel innser jeg at Chavez har gjort betydelige positive ting for Venezuela, ting som landets liberalister (som jevnt over er ganske illiberale) ikke har vært i stand til. Jeg synes, som Oen, at Venezuela er interessant å følge med på. Jeg er muligens mer kritisk til Chavez enn det Oen er, og tilhører kanskje andre "deler av venstresiden" enn de Trond snakker om ovenfor. Derfor er jeg ikke så forbannet på grunn av det. Det finnes venstresideduster som støtter både det ene og det hitt, til og med Nord-Korea-fans kan jeg grave frem... det jeg reagerer på er den fullstendig absurde sammenligningen mellom SVs sympati for Chavez og AKPs sympatier for f.eks. Pol Pot. Dette er noe folk på høyresiden burde legge av seg.

Mathias

14.08.2006 kl.16:36

Chavez er ingen helt, han er en opportunist og drittsekk, noe jeg har inntrykk av at de fleste i AP mener, men kanskje ikke RV.

Trond

14.08.2006 kl.21:48

Jweg hadde heller aldri trodd sånnom arbeiderpartiet. de er msartere enn som så.

Demokrat og sosialist

23.08.2006 kl.00:29

Chavez er ingen diktator! Han er folkevalgt! Vis meg den statsleder som har like god menneskerettighets/demokrati-rekord som Chavez. Fakta faen er at Chavez og Morales er de to beste politiske lederne i verden for øyeblikket, også i forhold til menneskerettigheter og demokrati. Er han en frigjøringshelt? Nei han er et menneske. En venezuelaner fra små kår som steg i militærhierarkiet og nå er blitt fallskjermoberst. Den bevegelsen han representerer har på demokratisk vis klart å styrke vanlige arbeidsfolk stilling i Venezuela og slå tilbake det fascistiske statskuppet til den borgerlige opposisjonen i 2002. Jeg har ingen behov for å hylle noen. Men når høyresida kommer trekkende med løgner om at Chavez er en diktator og at han bryter menneskerettighetene blir det for dumt. Dere har INGENTING, NADA og komme med. Hvor mange valg/folkeavstemninger har det vært i Venezuela i det siste. Venezuela har OVERSKUDD av demokrati. Fakta er at dere høyrefolk med rette frykter at de (mangelfulle og på ingen måte perfekte) venstreprosjektene som nå foregår i Venezuela og Bolivia kan bli til et sosial opprør som sprer seg langt utover disse landas landegrenser. Dere kan ljuge og ljuge så mye dere vil om "antidemokratisk" venstreside i Norge, men en løgn blir ikke noe mer sann bare den blir gjentatt!!!

Trond

23.08.2006 kl.01:57

Vel nå tilhører jeg ikke den jorske høyresiden, men for deg og alle som stiller kritiske spørsmål rundt denne persoonen så gjør jeg vel det. Det er inntresant med enkelte av dere på venstresiden er at så lenge man er imot Usa og stiller seg kritisk til kapitalister så er alt greit. Stiller man spørsmål rundt dette så tilhører man borgeerskapet elelr det som evere er.For meg er en diktator en diktator uannsett om ham bryuker venstre eller høyrerettorikk. Jeg kan godt forstå at frykten er stor bland dere for at fakta blir lagt ppå bordet, Men hvor mange ganger må vi se angrende syndere komme 20 år etterpå å si de tok feil eller at det de gjorde var et ungdomsopprør. Foresten Hitler var også folkevalgt, Bush også.

Mathias Reither

28.08.2006 kl.00:36

Han er sikket ingen diktator, men han er en drittsekk allikevel. Han burde vært gått av for lenge siden.

Skriv en ny kommentar

Trond Wathne Tveiten

Trond Wathne Tveiten

37, Skien

Opprinnlig fra Skien, men er nå bosatt i Bergen. Har vært aktiv i venstre og unge venstre i mange år. Har hatt flere verv både på lokal og nasjonalt nivå. Er ute etter å forandre verden til det bedre hvis det lar seg gjøre.

Trond Wathne Tveiten

Promoter siden din også

Kategorier

Arkiv

hits