Hvorfor alt dette hysteriet rundt Maddie

Kirkegjengerne i hjembyen til Madeleine McCann ba søndag en bønn for jenta for å markere at det er to år siden hun forsvant under et ferieopphold i Portugal. Kunne man lese i VG.


Men skal jeg være ærlig så er jeg dritt lei av denne saken. Hvorfor har akkurat denne saken satt hjerter i brann verden over? Hva er så spesielt med denne saken som gjør at de får komme på hos sosialporno dronningen Ophra.


Tusenvis av barn vokser opp i elendige hjem verden over. Mange steder i verden blir barn solgt som sex leketøy til rike vestelige turister og daglig blir barn drept som barnasoldater. Hadde disse barna fått en brøkdel av presse og egasjament fra verdens befolkning som dette britiske paret adde kanskje de hatt lysere tider i møte.


Tro meg jeg føler med paret McCann, men burde ikke nå verdens oppmerksomhet rette seg mot alle de vi kan redde? Men det krever at vi faktisk vi faktisk bruker tid, krefeter og ressurser, noe som ikke er like interesant for folk flest.

20 kommentarer

Joakim

04.05.2009 kl.02:10

Jeg har tenkt samme tanke selv, hva gjør Maddie-saken så spesiell?

Trond

04.05.2009 kl.02:13

Fordi den har alt det dramaet pressen og folk flest setter pris på.

Flisespikker

04.05.2009 kl.05:12

For at ingen skal kunne tro på dette:http://blip.tv/file/2036418

Marthe Mari

04.05.2009 kl.07:48

enig med deg gitt..Er trist, men hvorfor akkurat blusse opp denne saken så veldig, når det er utrolig mange barn som forsvinner verden over hele tiden !?

Konrad

04.05.2009 kl.19:40

Hvem gidder å bry seg om svartingene på Sri Lanka når man kan engasjere seg emosjonelt i McCann-dramaet.

04.05.2009 kl.22:02

I denne saken er jeg enig med Mathias.

Anita

06.05.2009 kl.23:42

Maddie lever.Foreldrene er uskyldige.Det er folk som bor i nærheten av huset i portugal som vet hva som skjedde.Jeg føler at de har vært avhørt av portugisisk politi,men har løyet i forklaringen sin.jeg ser en hvit bil,maddie ble bortført i denne.Hun har det bra,men savner moren sin.jeg er født med en 6 sans,og kan få kontakt med personer via.tankeoverføring.hun kommer til rette siden.

Hanne Panne

07.05.2009 kl.08:47

Jeg er litt enig, men også litt uenig. Hvis medieblesten rundt denne saken kan hjelpe til å "skremme" ekle menn og kvinner fra å kidnappe barn på den måten er det F L O T T! Men, jeg kan se din mening om at det er kun denne saken som har fått så mye medieomtale. Til slutt vil jeg nevne at jeg KANSKJE hadde tatt innlegget ditt seriøst hvis du ikke hadde skrevet så mye feil. :-)

Trond

07.05.2009 kl.09:23

Kanskje jeg bruker litt vel mye muntelig språk, dialekt eller kanskje jeg bare var litt vel kjapp uten å bruke rettekontroll, uannsett burde det ikke være så vanskelig å forstå. Når dte gjleder oppmerksomheten i denne saken tviler jeg sterkt på at ekle menn eller kvinner til å tenke anderledes. Grunnen til det at denne saken ikke blir brukt som et sak mot kiddnapping, men som en sak som skal få oss til å føle at vi gjør noe godt og mener noe godt om verden uten av vi egentlig gjør det.

Malle-molla

07.05.2009 kl.11:23

Jeg er enig i at saken har fått mye oppmerksomhet og at det kan virke feil i forhold til andre saker. Men her er det foreldrene som ikke gir opp og prøver alle muligheter de har. De er livredde for at saken skal bli glemt og oppsøker selv media for å holde saken varm. Jeg ville selv gjort akkurat det samme og gjort alt i min makt for å prøve å løse saken. Det er klart at jo mer oppmerksomhet saken får jo større er sjansen for å finne henne.

Trond

07.05.2009 kl.23:32

Det skjer kippnappinger hver eneste dag. Enkelte steder i Usa havner til og med bilder av savnede på melkekartoenge. Amnesty rapporterer om idnappinger, overgep og folkemord uten at noen løfter en finger. Ei heller pressen i perioder ser ut til å bry seg en dritt. dette er utelukkende en kynisk media hype som blir melket for alt den er verdt.

..

06.08.2009 kl.17:08

Om jeg hadde hatt en datter som hadde forsvunnet hadde jeg også gjort alt jeg kunne for å få henne tilbake. Jeg syns det er rett at det er mye i media slik at alle får med seg dette, slik at folk som gjerne har sett henne / har opplysninger kan komme med det. Det er selfølgelig masse barnesaker rundt om i verden, men de gjør alt for å få tilbake jenten sin. Og det er jo bare positivt.

Meg

11.10.2009 kl.00:52

Er enig med siste kommentar. Har Trond barn selv, tro? Jeg tror vi kan se folks engasjement i denne saken som et symbol på at vi ikke kan redde all ondskapen i verden. Det blir for mye for oss. Madeleine er blitt et symbol for alle kidnappede barn. Litt sånn som man engasjerer seg i hvaler som blir frosset inne i en fjord. Det er noe håndfast og konkret, som man kan gjøre noe med. Urettferdig kanskje, overfor alle de andre, navnløse ofrene som verden dessverre er full av. Men redder man en, gir det kanskje håp for flere. Vi må ikke miste håpet.

Trond Wathne Tveiten

11.10.2009 kl.23:18

Meg:Nei jeg har ikke barn, men dte har heller ingenting med skaen å gjøre. Denne saken e rikke et symbol, men medias evne til å lage en sensasjon så alle menensker rung omkring kan føle seg som gode og samvittighetsfulle fordi de gråter. Sakene r at folk flest gir faen, når denne sqaken stilner hen kommer fiolk fortsatt ikke til å løfte en finger, men vente på neste kick media gir dem.

Aurore

03.11.2009 kl.21:36

Alle som gir seg ballene i denne saken, så styr unna den. Det er en viktig sak. Grunnen til at Madeleine- saken er så stor, er fordi foreldrene har råd til det. Klart barn blir kidnappet hver dag. Er sikker på at disse barna får oppmerksomhet i de landa dem kommer ifra og muligens har blitt kidnappet i. Hadde alle barn som blir kidnappet fått like stor oppmerksomhet, så hadde det ikke stått om noe annet i avisene. Noen får mer oppmerksomhet enn andre. Livet er urettferdig. Men dere som mener at det bare er tull å la hele verden få se Madeleine så hun kanskje blir funnet snart.. Så ekkel dere er. Det skulle jo mye heller vært dere som ble frastjålet barnet deres. Da ville det nok vært andre meninger ute å gå.

Denne saken handler om ei jente som er blitt kidnappet. Jeg tror ikke noen kan være mer glad i barna sine som Kate og Gerry. Dem gjør virkelig alt dem kan for å få barnet sitt tilbake. Om barnet er dødt, så har dem i det minste en grav å gå til.

Trond Wathne Tveiten

03.11.2009 kl.22:16

Aurore: Denne saken handler ikke om foreldrene til jentungen eller dere motiver, men den stiller spørsmålet rundt folk flest behov for sosial porno for å tilfredstille sine egne føleser. Vi elsker å lese slike saker fordi da kan vi vise hvor følsomme og engasjerte vi er. Sannheten er at folk flest gir faen til hevrdags hvordan det går når det krever noe av dem selv. Da er toalettpapir pressen det som skal til for å tilfredstille hvort store ego.

kari-anne

12.01.2010 kl.21:18

synes det er synd at noen driter så mye i andre, bare de selv kommer i fokus, sånne som Trond. Jeg kan kjenne smerten i bryste bare og se bilde av Madeleine, kjenne hvordan det er og lure på hvor, hvorfor og angre på det at de ikke var der sammens med henne. Råttene mennesker uten omtanke for andre. Hun er jo bare et lite barn, bedre og redde et en ingen. Det er en syk verden vi lever i, og jeg håper at de som behandler andre dårlig, får det samme tilbake.

Husk, man skal aldri gi opp håpet. Og jeg håper de finner Madeleine.

Trond Wathne Tveiten

12.01.2010 kl.21:55

kari: Jeg trro ikke du forstår poenget med mitt innlegg. Jeg håper selv at de finner Maddie og jeg syntes det er fint at folk er engasjert. Det jeg begynner å bli lei av og ønsker å fokusere på er den uendelige dobbelmoralen til folk flest. Mange bruker slike saker for å vise atd e såkalt bryr seg og lager stort hysteri rundt dette. Dette for å bevsie for andre at de er såkalt følsomme. Når det kommer til alt så dør tusenvis av barn hver dag, tusener av barn i norge blir forsømt osv osv, uten at de samme personene løfter en finger fordi dete r så ubehaglig. Det er er alltid greit å vise solidaritet når man ikke trenger å løfte en finger, men kun medle seg inn i en facebookgruppe eller skrive under på et opprop. Når det krever skikkelig handling så faller de fleste fra og feiger ut.

ina

29.04.2011 kl.18:01

det er jo ikke bare maddie som får oppmerksomhet de hjelper jo også de der du snakker om .... tro meg de prøver å gjør noe! :)

Trond Wathne Tveiten

04.05.2011 kl.13:54

ina:Ikke bare Maddie? Etter at skaen ble kutet end på i media, hvor mye fokus har det vært på kiddnaping og menneskehandel?

Skriv en ny kommentar

Trond Wathne Tveiten

Trond Wathne Tveiten

37, Skien

Opprinnlig fra Skien, men er nå bosatt i Bergen. Har vært aktiv i venstre og unge venstre i mange år. Har hatt flere verv både på lokal og nasjonalt nivå. Er ute etter å forandre verden til det bedre hvis det lar seg gjøre.

Trond Wathne Tveiten

Promoter siden din også

Kategorier

Arkiv

hits