Viljens triumf

  

 

 

Da denne filmen ble laget var Tyskland fullstendig underlagt Nazistene. President Hindenburg var død og Riksdagen satt i brann noe som gjorde at Hitler hadde gjort seg selv til eneveldig diktator.
Alle politiske partier utenom det NS-DAP var forbudt, alle fagforeninger var forbudt, Tyskland var ute av folkeforbundet og bruddene på fredsavtalen i Varsel var brutt for lengst.
Filmen skildrer Nazistpartiets massemønstring under Nürnberg i 1934 og den enorme appellen Hitler hadde til sine tilhørere. Den siste personen som kunne true Hitler sin makt; leder for SA, Ernst Røhm, var drept sammen med flere andre under det som går ned i historien som den lange knivers natt. De 13 første minuttene av filmen begynner som en reklame for den vakre naturen i Tyskland idet flyet med Hitler og hans medsammensvorne flyr inn mot Nürnberg hvor de blir møtt av ville tilhengere på flyplassen. Denne delen går rolig for seg helt til Hitler propagandaminister Josef Goebbels entrer podiet og presenterer Tysklands fører. Filmen går mye med til parader, marsjmusikk og Hitler endeløse taler. I tillegg blir kjernen av det Nazistiske idealet fremhevet, sterke unge menn som holder sitt legeme i form og sin kropp ren, klar for å kjempe for Tyskland. Og alle er der, Goebbels, Himmler, Speer og Göring. Når du ser filmen, følg nøye med på Göring sine ansiktsuttrykk, samtidig som du har historien og mytene om ham i bakhodet.
Filmen ønsker ikke bare å fremstille Hitler som Tyskland sin redningsmann, men også som en person som ønsker fred og rettferdighet. Det kommer meget tydelig frem når man ser det fokuset det blir lagt på menneskene. Gammel som ung, Berliner som Bayer er velkommen til å kjempe for det tredje rike. Men hører man etter så legger ikke talene noe skjul på hans ambisjoner for Tyskland.

For sin tid er filmen er mesterstykke i propaganda. Regissør Leni Riefenstahl har hatt et enormt lag med kameramenn med seg og utenom de uendelige marsjer og melodier. (Helene Bertha Amalie Riefenstahl) (født i Berlin 22. august 1902, død 8. september 2003) var en tysk filmregissør. Hun var svært innovativ med sin fototeknikk, og hennes filmer er feiret for sine estetiske kvaliteter.

Hun var mest kjent for å ha laget filmer som fungerte som propaganda for nasjonalsosialistenes styre (selv om de ikke var laget for dette formålet), bl.a. «Viljens triumf» (1935) og «Olympia» (1936). «Viljens triumf» handler om nazistenes store partikongresser i Nürnberg i 1933, 1934 og 1935. Filmen vant gull i Venezia i 1935 og i Verdensutstillingen i Paris i 1937. Året etter kom Olympia-filmene, om de olympiske leker i Berlin i 1936. De fikk gull i Paris i 1937, betegnelsen «verdens beste film» i Venezia i 1938 og IOCs spesialpris i 1939. Hun regnes som Hitlers favorittregissør, og filmene hennes ga nazi-Tyskland den estetiske fasaden vi den dag i dag ofte forbinder med dette regimet.

I et intervju med AP for noen år siden sa Riefenstahl dramatisk nok at hun «beklaget at hun var født», men at hun ikke skulle kritiseres for sine mesterverk.
- Jeg vet ikke hva jeg skal beklage. Jeg kan ikke beklage, for eksempel, at jeg laget filmen «Viljens triumf». Den vant topprisen. Alle mine filmer vant priser.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

Trond Wathne Tveiten

Trond Wathne Tveiten

38, Skien

Opprinnlig fra Skien, men er nå bosatt i Bergen. Har vært aktiv i venstre og unge venstre i mange år. Har hatt flere verv både på lokal og nasjonalt nivå. Er ute etter å forandre verden til det bedre hvis det lar seg gjøre.

Trond Wathne Tveiten

Promoter siden din også

Kategorier

Arkiv

hits