Bybanen og bærekraftig byutvikling

Bybanen må være ryggraden i kollektivtilbudet i Bergen. Hensikten med Bybanen er å ta unna det store antallet daglige reiser som foretas over relativt korte avstander. Banen må suppleres med hurtigbåter og ekspressbusser som går på tvers av byen for å sikre et godt kollektivtilbud både til det store flertallet, og de som skal reise langt. Banen skal bygges til alle bydelene på en måte som gjør at den kan brukes av flest mulig samtidig som reisetiden holdes nede slik at den er konkurransedyktig. Venstre vil arbeide for at Bybanen skal være synlig og gå i det eksisterende gatenettet gjennom sentrum slik at en størst mulig del av sentrum får gangavstand til nærmeste stopp. For å sikre dette, ønsker Venstre at Bybanen skal gå over Torget og langs Bryggen.

Bybanen skal være en motor for bærekraftig byutvikling. Vekst og fortetting må skje langs bybanetraseen. Både boliger, arbeidsplasser, skoler, barnehager, handel, og fritidsaktiviteter må plasseres nær kollektivknutepunktene. Slik vil vi begrense transportbehovet og sikre befolkningsvekst uten vekst i biltrafikken. En forutsetning for miljøvennlig byutvikling er at det økte transportbehovet som følger med folkeveksten, dekkes av gange, sykkel, og kollektivtransport.

Trond Wathne Tveiten
14 plass på Venstres liste

Én kommentar

Konrad med slegga

13.09.2015 kl.21:02

Bybanen er i utgangspunktet godt tenkt, men ikke helt godt gjennomført. Joda, det er pent anlegg og vognene er komfortable. Men: I en by som Bergen med et kompakt sentrum og resten av byen spredd som satellitter rundt i daler og på nes fungerer bybanen best på mellomlange strekk, f.eks. fra sentrum til Fantoft og kanskje så langt som Nesttun, for lange strekk så er den rett og slett for langsom. Den er en slags mellomløsning mellom trikk og T-bane, når den kanskje burde vært en rask T-bane. Når det nå en gang er satset på denne teknologien bør videre utbygging lage en trase som gir størst mulig marsjhastighet (trase over Bryggen er i så fall ikke det lureste) og dessuten bør det være så hyppige avganger at folk ikke trenger lese rutetabellen (dvs max 4 min mellom hver).

Forøvrig er jeg enig med deg i at fortetting må skje rundt Bybanens linje.

Skriv en ny kommentar

Trond Wathne Tveiten

Trond Wathne Tveiten

40, Skien

Opprinnlig fra Skien, men er nå bosatt i Bergen. Har vært aktiv i venstre og unge venstre i mange år. Har hatt flere verv både på lokal og nasjonalt nivå. Er ute etter å forandre verden til det bedre hvis det lar seg gjøre.

Trond Wathne Tveiten

Promoter siden din også

Kategorier

Arkiv

hits