Folkeavstemning og bybane


Ingen sak har skapt med furore i Bergen enn saken om hvorvidt man skal bygge en bybane eller ikke. Argumentene har vært fra alt til at dette blir for dyrt til at man kan kjøre buss istedenfor. Sistnevnte er inntresant fordi det argumentet kommer stort sett fra FRP, som ikke akkurat er kjent for sin kollektivsatsning. Videre er det noen som har lyst å bygge enda flere veier inn til byen, med den troen at den skal løse trafikkproblemet. På kort sikt vil nok dette gjøre akkurat det, men på lang sikt vil du har problemet der igjen. Til slutt vil man komme til et punkt der den eneste måten å få løst trafikkproblemene på er å måtte ødelegge deler av den fine Byen bergenserne er så glad i. For det finnes grenser for hvor mye fjell og stein man kan sprenge bort og ingenting av blir heller ikke billig i lengden. At miljø og infrastruktur koster er en kjent sak, men jeg tror ikke det er noen i ettertid som syntes det var dumt at man i sin tid brukte nærmest et helt statsbudsjett på å bygge Bergensbanen.
Men til hovedpunktet nemlig spørsmålet om folkeavstemning mine spørsmål blir da: Hvor mange folkeavstemninger skal man egentlig ha? Hvor mange valg har vi ikke hatt mens denne saken har forgått og hvorfor har ikke dere bybanemotstandere i disse valgene stemt inn politikere som mener det samme som dere. Å komme drassende med en folkeavstemning mindre enn et halvt år før byggingen starter virker rimelig søkt hvis du spør meg.
Jeg er ikke kritisk til folkeavstemninger, men hvis det skal gjøres slik som enkelte ønsker i denne saken, hva er da vitsen med å velge politikere.

3 kommentarer

Stril

24.01.2006 kl.12:36

Du har misforstått. Alt dette med busser og veiutbygging er bare vikarierende argumenter. Det eneste som betyr noe for folkeavstemmingstilhengerne er at det er "mine skattepenger" som blir brukt til noe "jeg" ikke har bruk for i dag. Dette er jo en type argumentasjon vi har fått høre fra Høyre og FRP siden åtti-tallet, at de pengene du har betalt inn til stats- og kommunekassen for å dekke felleskostnadene i samfunnet, fremdeles er dine, og at du derfor skal ha disposisjonsrett over dem. Og når de brukes på f eks å betale skolegang til drittungene til naboen, eller å bygge veier andre steder på bondelandet enn der du har hytte, da er det på tide å protestere mot det overgrep Satan (unnskyld, Staten) begår mot stakkars lille deg.

- O.

24.01.2006 kl.20:21

Intet dårlig innlegg. Personlig mener jeg vel at bybane kan være et minst like bra objekt for folkeavstemning som hva som helst annet, men jeg er nå en gang personlig fundamental og total motstander av folkeavstemninger, regionale som lokale som nasjonale. Har man valgt poltikere, så er det nå en gang fordi vi har tillit til dem. Hvis man er misfornøyd, får man engasjere seg politisk og stille til valg selv. Slik er de demokratiske spillereglene, folkeavstemninger er en idiotisk avart.

Mathias Reither

25.01.2006 kl.12:08

Skal man følge prinsippet til disse fanatikerne, så burde man jo også ha folkeavstemning om Ringvegvest, bygging av Universitetet, Haakonsvern marinebase osv, med den konsekvens at ingen av disse prosjektene ville blitt bygget noen gang. Det norske folk har ikke kapasitet til å si ja til noe (det store flertallet). Når endte en norsk folkeavstemning med ja til noe? Det er lenge siden, vi må tilbake til 1905 da Norge sa ja til Unionsoppløsningen og ja til Kongedømme. Siden den gang såvidt jeg vet har alle folkeavstemninger end i et nei. Derfor bør man bare spare seg for å avholde folkeavstemninger, det vil uansett ende i et nei, sånn er nordmenn; nei til alt. Jeg derimot mener at sier man nei til noe, må man si ja til noe annet, men sålang klarer ikke nordmenn å tenke. De tror alltid at de kan si nei til alt. Andre land har andre tradisjoner, der pleier det å enda i et ja uansett hva det er.

Skriv en ny kommentar

Trond Wathne Tveiten

Trond Wathne Tveiten

37, Skien

Opprinnlig fra Skien, men er nå bosatt i Bergen. Har vært aktiv i venstre og unge venstre i mange år. Har hatt flere verv både på lokal og nasjonalt nivå. Er ute etter å forandre verden til det bedre hvis det lar seg gjøre.

Trond Wathne Tveiten

Promoter siden din også

Kategorier

Arkiv

hits